Pilates


„Si taký starý aká ohybná je tvoja chrbtica.“ – J. H. Pilates

Pilates je cvičebná metóda vytvorená v 20-tich rokoch minulého storočia. Jej autorom je Joseph Hubertus Pilates a pôvodne ju pomenoval „Kontrológia.“

Práve kontrola a uvedomovanie si pohybu tela, s presnosťou a postupným rozvojom jednotlivých pohybov je základ tohto cvičenia. Cviky vychádzajú zo stredu tela, ktoré Pilates nazval „centrum sily.“ Silný a stabilný stred tela je základom pre plynulý pohyb končatín a správne držanie tela. Za centrum sily už vtedy Pilates považoval hlboké svaly brucha, driekovej chrbtice, panvového dna a , nakoľko kládol dôraz na dych určite myslel aj na funkciu bránice.

Čo možno od cvičenia očakávať?

  • zlepšenie držania tela,
  • zníženie chronických bolestí chrbtice,
  • úprava svalovej nerovnováhy,
  • spevnenie a formovanie postavy,
  • zlepšenie koordinácie, rovnováhy a koncentrácie
  • spevnenie hlbokých brušných, driekových svalov a svalov panvového dna

 

Pre koho je cvičenie Pilates vhodné?

Toto cielené pohybové cvičenie je vhodné pre všetky vekové kategórie. Vďaka rôznorodosti cvikov je možné zostaviť program pre úplných začiatočníkov, pre ľudí s pohybovým obmedzením, no aj pre vrcholových športovcov či pacientov s funkčnými poruchami pohybového aparátu.

 

Ako cvičenie Pilates vyzerá?

Existuje viac možností vedenia lekcii Pilates. Ten najčastejší a najpoužívanejší je cvičenie na podložke, kde je možnosť zapojiť malé cvičebné pomôcky ako sú overballs, magic circle, foam roller, tonnig balls a ďalšie. Inou možnosť cvičenia Pilates je využitie špeciálnych Pilates strojov akým je Reformer či Wunda chair atď.

Na cvičenie Pilates je však potrebné jedine pohodlné oblečenie a podložka. Cvičí sa bez obuvi.

Pilates lekcia

 

Základné princípy Pilates

  • Centrum sily
  • Dýchanie
  • Kontrola
  • Koncentrácia
  • Presnosť
  • Plynulosť